One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

ماتسوشیتا (بنیانگزار پاناسونیک )

«کونوسوکی ماتسوشیتا»، که در27 نوامبر 1894 دریکی از روستاهای اطراف استان « واکایا » در جنوب خاوری « اوزاکا » متولد شد، فرزند یک کشاورز ساده ای بود که دچار فقر و تنگدستی شد.
وی در نه سالگی مدرسه را رها کرد و ابتدا در یک کارگاه منقل سازی مشغول شد، سپس در فروشگاه دوچرخه و پس از آن به عنوان کارآموز« سیم کش » در شرکت برق اوزاکا فعالیت خود را در پانزده سالگی آغاز کرد.
او در همین دوران از یک بیماری رنج می برد، با وجود این، موفق شد یک سرپیچ لامپ اختراع کند که مورد پذیرش قرار نگرفت، به همین دلیل از شرکت برق استعفا داد و با گرفتن وام فعالیت خود را به طور مستقل آغاز کر. و پس از مدتی موفق شد، سفارش هایی برای تولید صفحه های عایق بادبزن های برقی را به دست آورد. وضع مادی او بهبود یافت و توانست به کمک همسر فداکار و برادر همسرش کارخانه کوچک ابزار برقی ماتسوشیتا را در 24 سالگی دایر کند.
در سال 1925 فراورده های ناسیونال را به ثبت رسانید،

و دو سال بعد نخستین کالای کارخانه که یک چراغ قوه چهار گوش بود به بازار عرضه کرد. نخست ده هزار چراغ قوه را به طور مجانی دراختیار فروشگاه های خرده فروش قرارداد که تبلیغ بسیار مهمی در سطح کشور بود، این روزها فراورده های ماتسوشیتا الکتریک با نام های : پاناسونیک، تکنیکز و کواسار به فروش می رسانید.
ماتسوشیتا می گوید : با خواندن سرگذشت هنری فورد آلمانی که در تولید انبوه اتومبیل پیش آهنگ بود به راز گسترده کردن دامنه تقاضا و کاهش بهای واحد کالا پی بردم.
در سال 1932 یعنی 38 سالگی همه کارمندانش را گرد آورد و فلسفه ی، هدف فعالیت کارخانه را تشریح کرد وی در آن اجتماع گفت « مأموریت صاحب یک صنعت آنستکه برنا داری چیره شود و فقر را از جامعه دور سازد. » و راههای مناسب را برای کسب ثروت را پیشنهاد نماید. دادوستد و تولید تنها به این معنا نیست که کارخانه ها ورزشگاه ها غنی و پرمایه شوند بلکه همه جامعه باید ثروتمند و غنی شوند. جامعه برای افزایش ثروت خود به پویایی و نشاط وسرزنده بودن بازرگانان و صاحبان صنایع نیاز دارد. تنها در پرتو چنین شرایطی است که تولید تجارت رونق پیدا می کند، مأموریت واقعی ماتسوشیتا الکتریک، تولید تعداد – پایان ناپذیری از فراورد هاست، تا از این راه بتواند صلح و نیک فرجامی را در سراسر زمین برقرار سازد.
ماتسوشیتا، برای راهنمایی و هدایت فعالیت های روزانه و تشویق و پرانگیزه نمودن هر یک از اعضاء شرکت از ایشان خواست تا کسب حضال و ویژگی های زیر را و جهه ی همت خود قرار دهند.
1 – روحیه خدمت در صنعت 2 – روحیه انصاف و مروت 3 – روحیه همنوایی و همیاری 4 – روحیه کوشش برای پیشرفت 5 - روحیه ادب و فروتنی 6 – روحیه همسازی با قوانین طبیعی 7 – روحیه سپاس
ماتسوشیتا در سال 1946 یعنی 52 سالگی مؤسسه P H P – «پی - اچ – پی» را بنیان نهاد. که مفهوم آن « آرامش و نیک بختی از راه رونق » است.
در سال 1980 دانشکده حکومت و مدیریت ماتسوشیتا گشایش یافت تا درباره اندیشه ها و سیاست های : آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست و دیگر زمینه ها، به گونه ای به پژوهش بپردازد که موحبات پیشرفت و توسعه ژاپن و جهان را فراهم سازد.
ماتسوشیتا در سال 1983 برای دگرگونی جهان طرح یگانه و تازه ی گفت و شنود کیوتو ( توکیو ) را ارائه داد پاره ای از اندیشه های وی در زیر می آید :
1 – داشتن احساس واقعی از خویشتن – زنان و مردان جوان خوشبختی و سعادت را زمانی احساس خواهند نمود که به شرکت هایی بپیوندند که بر اساس غنی کردن توانایی جسمی و روحی شکل گرفته باشند انسانی که از احساس و درک واقعی خود برخوردار است بر نقاط ضعیف و کاستی های خود آگاه است و در همان زمان مصمم است که در ارزیابی خود از موقعیت و شرایط، با درستی و پیش بینی عمل کند.
2 – اعتماد به دیگر همکاران که در یک واحد فعالیت دارند – من اغلب این احساس را دارم که هر یک از کارمندانم، از من آگاهتر و توانا تر است. من به کارمندانم برای آنچه می دانند و آنچه در وجود خود دارند، اعتماد می کنم. کسی که پی ببرد مورد اعتماد قرار دارد، می کوشد تا بیشترین نیروی خود را به کار ببندد و سرانجام موفق
می شود.
3 – داشتن مدیریت گسترده و وسیع : من برای رسیدن به هدف های همگانی پیوسته و متحد، از مدیریت گسترده و وسیع بهره می گیرم و آن را سیاست بنیادی شرکت قرار داده ام. مدیریت گسترده و وسیع یعنی اعتماد کردن به کارمندان، برقرار کردن ارتباطات روان بین کارمندان، بالا بردن روحیه کارگران، یک پارچگی سازمان از این نوع مدیریت سود فراوانی به چنگ آورده ام.
4 – توجه به تمامی انسانی : استعداد از وفاداری و شایستگی مهم تر است، دقت نظر، و شناخت و پی بردن به استعداد هر کارمند و واگذار کردن کارهایی که در خود استعداد آنهاست، به آنها از مسئولیت های مهم و بزرگ مدیریت است. با برخورداری از شناخت میزان استعداد افراد، اندرز به آن ها و راهنمایی آنها، از سوی سرپرستان و نیز همت و کوشش نیرومند، هر کس می تواند یاد بگیرد، تا در ترازوی رضایت بخشی به کار بپردازد. اگر تنها به سوی نقاط منفی کارگر چشم بدوزیم هرگز نمی توانیم، بدون تردید و وسواس کار مهم و مسئولیت داری را به او بسپاریم.
5 – نه برای لقمه ای نان، بلکه برای ارزش ها : آنچه مسلم است. جهان بینی و نگرش افراد متفاوت است، بنابراین نمی توان گفت به ناچار یکی از آنها درست و بقیه نادرستند. صرفنظر از هر نگرشی که داریم هرگز نباید در برابر مسائل اساسی تزلزل و تردید گرفتار شویم. وقتی مدیران بلندپایه در اندیشه و رفتار خود ثابت قدم باشند، طبقه زیر دست، به آن ها اعتماد و اطمینان پیدا می کنند و با یقین قلبی در فکر و رفتار ایشان پیروی خواهندکرد. اما در عین حال به نظر مدیران بزرگ به چیز دیگری غیر از فکر و کردار ثابت نیاز دارند و آن ها دانستن آرمان ها و هدف های متوالی است. اگر طبقه زیردست آگاهی پیدا کنند که تنها برای لقمه ای نان کار نمی کنند بلکه برای آماج بلند تلاش می کنند، برانگیخته خواهند شد تا به پیوستن به آرمان های مشترک همکاری صمیمانه تری را در حرکت واحد صنعتی، خدماتی یا آموزشی، را سرعت بخشند. باری، آنچه یک کارمند نیاز دارد، فلسفه ای است که به فکر، اندیشه و رفتار او غالب و جهت دهد و این سه را رهبری کند مدیران بلند پایه همیشه در این فکر هستند که برای کارمندان خود فلسفه متعالی شرکت را روشن کنند تا به رشد و پرورش شخصیت کارمندان خود کمک نمایند.
موارد دیگر :
- آموزش ضمن خدمت – یکی از نیازهای جهان کار، در دنیای امروز آموزش دائمی یا آموزش ضمن خدمت است.
- با برنامه ریزی درست و با آموزش مناسب می توان به یک مدیریت توانا و نیرومند تبدیل شد .
- چشم بستن و به اندیشه دیگران توجه نکردن زیانی جبران ناپذیر به همراه دارد.
- وقتی تنها یک نفر یک سازمان را می گرداند، کارها به صورت کلانی سردرگم در می آید.
- مدیریت شبیه کسی است که به زیر دستان امکان کار، رشد و ترقی می دهد که نتیجه شیرین آن را درک کند.
- کارگردان وزیر دستان، نه تنها باید از سود و زیان شرکت اطلاع داشته باشند، بلکه باید از سیاست ها و هدف های شرکت نیز آگاه باشد.
- چگونگی بهره گیری از شیوه ای جدید و میزان استفاده از تازه ها در سرنوشت شرکت صنعتی یا آموزش مؤثر است.
- تأمین کیفیت یکسان و ممتاز کالا، تماس موقعیت تولید کننده است و خریدار می تواند مشوق آن باشد.
- هیچ گاه نباید از دشواری های آینده نگری و به جلو نگاه کردن خسته، دلسرد و نا امید شد.
- اگر چه ممکن است فشارهای اقتصادی و خانوادگی از آمادگی برای خطر پذیری بکاهد، اما هرگز نباید متوقف شد.
- زمانی که فراورده ها و تولیدات خوب باشد و خدمات رضایت بخش باشد، نیازی به رویا رویی نخواهد بود.
- اگر با مشتریان خود با خوشرویی و احترام رفتار نکنید و زبان عذ رخواهی نداشته باشید هرگز موفق نخواهید شد.
- برای کاستن از هزینه های غیر لوازم همه افراد از بالا تا پایین باید کوشش کنند.
- مرغوبیت کالا می تواند قیمت فروش را به همراه بیاورد.
- در هر کاری باید تمام تلاش ها روی تولید جنس مرغوب متمرکز شود.
- در روزگار نابسامان و در هم برهم – مثل زمان ما – مدیر باید همه تلاش خود را صرف چیره شدن بر ناهمواری ها کند.
- مدیر باید به گونه ای رفتار کند که همکاران و کارگران وی نه تنها اطاعت بی قید و شرط، بلکه، با تمام وجود پیشنهاد های او را بپذیرد.
- تنها همکاری و همفکری کارگران و همکاران
می تواند لیاقت مدیر را نشان دهد.
- باید بیاموزیم کارها را با وسعت اندیشه دنبال کنیم نه با تنگ نظری و بینش کوتاه.
- باید به همه اندیشه ها نگاه کرد و شایسته ترین آنها را پذیرفت و بکار بست.
- تا زمانی که همه راه ها را بررسی نکرده اید، تصمیم قطعی نگیرید.
- اگر بخواهید از همه ی خطرها پرهیزکنید، هرگز به جایی نخواهید رسید.
- یک مدیر موفق هرگز نمی تواند نسبت به رفاه و آسایش کارگران بی تفاوت باشد. 

 

iranika

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد