One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

تاریخچه رادیو و تلوزیون

تاریخچه رادیو
تولید امواج الکتریسیته مغناطیسی توسط هرتز و انتشار آن به زودی از جنبه نظری و عملی رسیده و تلگراف بی سیم از آن بوجود آمده است . کارهای علمی که تا آنگاه انجام گرفته بود توسط مارکنی ایتالیایی مخترع نامدار مورد استفاده قرار گرفت ، درباره او چنین گفته اند :
« شرح احوال مارکنی نمونه ای درخشان از پیروزیهای است که وی درخور آن بود . این مخترع خوشبخت تمام شرایط لازم را در خود جمع داشت ، می دانست چه خواهد و هدفی را که دنبال می کرد در نظرش روشن بود . چون حوصله و کاردانی و عزمی راسخ داشت جلب اعتماد می کرد و وسایل مالی لازم را برای کارهای خود فراهم می آورد .

خلاصه می توان گفت اندیشه استفاده از امواج الکتریسیته برای تلگراف در فضا مارکنی را دست بکار کرد . وی بزودی آورد که از این قرار است :
قرقره رمکرف و اکلاتورهرتز برای فرستنده ، آنتن دستگاه ارتباطی برانلی برای گیرنده ، بدین سان امواج را از چند صد متری می توانستند بگیرند . مارکنی در تاریخ دوم ژوئن 1896 حق امتیاز اختراع را گرفت .
در ایتالیا اشخاصی که مورد مراجعه و شور قرار گرفتند اختراع مارکنی را جدی تلقی نکردند اما او به انگلستان رفت ( در انوقت 22 سال داشت ) و در انجا با گرمی از او پذیرایی کردند و کمکهای مالی به او اعطا داشتند و هم در آن هنگام لیستی برای جوایز T.S.F در آن کشور گشودند .
در 1898 نخستین بار عملاً ارتباط برقرار گردید و نخستین اخبار رادیویی را فرستادند . در 1899 یک تلگراف بی سیم در یایی از دریای مانش به برانلی مخابره شد . در 1901 ارتباط کرس با قاره اروپا با 175 کیلومتر فاصله برقرار کرد . پایان همان سال ، برای آنکه از ارض جدید یا نقطه ای از انگلستان به فاصله 3540 کیلومتر مخابره کنند ، آزمایشی به عمل آوردند .
شرکت های بازرگانی کابل زیر دریایی که این اختراع کارشان را می خواباند و زیان فراوان می دیدند اخلال و کارشکنی آغاز کردند لیکن کار آنها بجایی نرسید و این اختراع شگرف و نمایان که خدمت های شایان به دریانوردان ( و بعدها هوانوردان ) می کرد بزودی جای خود را همه جا باز کرد .
در آن هنگام پیش بینی نمی شد که T.S.F مقدمه پیدایش فنون شگفت آور الکترونیک می گردد که امروز در شئون گوناگون زندگانی انسان دخیل است . لازمه پیشرفت در این زمینه آن بود که براساس اختراعات ادیسن و لی دفره لامپهای دی ید و تری ید را میزان کنند تا تبدیل به تبدیل به لامپهای رادیو گردد. همین لامپها است که برای برپا کردن رله ، فرمان خودکار ماشین ها ، ساختن آلات صوتی مغناطیسی ، تجهیزات صوتی سینما ، ساختن وسایل حفاظتی و شمارش ، ساختن ماشین های حساب الکترونیک ، سوار کردن اسباب های تلویزیون و جز آن به کار می رود .
بزودی توجه پیدا شد که انتقال علامات و گفتارها بوسیله امواج در فضا کافی نمی باشد .یک دانشمند فرانسوی به نام ادواربلن دست بکار انتقال تصاویر کامل و متن نوشته ها و ترسیمات و عکس گردید و بدین سان صنعت بلینوگرام را پدید آورد ؛ وی از کسانی است که از جمله مخترعان تلویزیون و رادار بشمار می رود . بلن سپس اندیشید که با همین روش های فنی امواجی به کره ماه فرستند که پس از آن به زمین منعکس گردد ( پاریس – ماه – ملبورن این امر چیرگی انسان را برای عملی ساختن انتقال امواج رادیوالکتریک ثابت می کند . برای یک تن بشر قرون وسطایی یا فردی بدوی که از تمدن عصر کنونی بی خبر است تلگراف بی سیم و عملیات بلینوگرام بی گمان اختراعاتی حیرت آور و خارق العاده جلوه گر خواهد شد .

 

تاریخچه تلویزیون


در عصر کنونی رونق بازار تلویزیون نیز به ترقی و پیشرفت رادیو افزوده شده است . فکر تلویزیون قدیمی است و آغاز این فن را باید از زمان کشف یک تن از فیزیدان به نام می و در 1873 درباره خواص مقاومت در مقابل عکس سلنیوم دانست که بنابراین خاصیت تصویرهای نورانی را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند .
در 1876 کاری سیستمی از تلویزیون پیشنهاد کرد که با استفاده از اصل یاد کرده نمونه ای بطور تقلید از چشم انسان به وسیله ترکیبی از سلول های کوچک فتوالکتریک سلنیوم درست می کرد .
آزمایش های بسیار کردند تا صفحه نیپ کو را پدید آوردند . این اسباب در حالت خیلی ساده از صفحه ای تشکیل می شود که دارای یک ردیف سوراخ های مارپیچی است و پس از یک دور گردش تغییر جای آن با ارتفاع تصویری که می خواهند متصل کنند تطبیق پیدا می کند . به بیان دیگر باید گفت تصویر را به چند جزء قسمت می کنند و نور هر جزء را پس از تبدیل به جریان الکتریک انتقال می دهند ؛ در پست گیرنده ، دستگاه به عکس عمل می کند . اصل انتقال تصویر عامل تازه ای را پدید آورد که سپس مورد استفاده قرار گرفت از این قرار که هم در پست فرستنده و هم در پست گیرنده لوله های اشعه کاتودیک را مورد استعمال قرار دادند .
تکمیلات پی در پی که در این اصول به عمل آمد منتهی به اختراع ایکونوسکپ توسط دانشمند آمریکایی زوریکین که اصلاً روس بود گردید . این اسباب امروز به منزله چشم فرستنده تلویزیون است و تصویر را درون صفحه ظریف مورائیک خود که نسبت به عکس حسلسیت دارد ضبط می کند .
تلویزیون اختراعی است کاملاً الکترونیک و اختراعات دیگری در زمینه رؤیت الکترونیکی از آن متفرع گردیده است مانند میکروسکپ و تلسکوپ الکترونیکی . با این وسایل می توان اشیاء را بی اندازه بزرگ کرد و یا در تاریکی چیزها را دید .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد