One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

One Sampady

یک وبلاگ کاملا علمی ( نظر یادتون نره)

یمن

یمن کشوری است در شبه جزیره عربستان. پایتخت آن صنعا است. یمن ۱۹۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

 

 

 

 

تاریخ

 

یمن کشوری است در همسایگی عربستان که از زمان‌های قدیم موقعیت خاص داشته‌است. یمن از قدیم ناحیه‌ای آباد و خرم و با نعمت بسیار و دارای جنگل‌ها در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان‌ها و باغ‌ها میوه گوناگون می‌باشد. داستان سد تاریخی اش که بنام سد مأرب مشهور است در کتب تاریخ ذکر شده‌است. در آن دوران کشور یمن «یمن السعید» نامیده می‌شده‌است. در دوران باستان منطقه یمن قلمرو حکومت‌هایی همچون:

با چیرگی ایران بر جنوب عربستان در سال ۸-۵۹۷ میلادی یمن نیز به‌وسیله شاهنشاهان ساسانی به تصرف ایران در آمد و تا ظهور اسلام تابع حکومت ایران بود. شَهرَب (ساتراپ) ساسانیان در کل منطقه جنوب عربستان، باذان بود. تا ظهور دین اسلام پس از مدتی اسلام در این سرزمین نفوذ یافت که عبدالله بن اسحاق بن ابراهیم یکی از حاکمان یمن در این دوران است. همچنین در سال ۱۷۵۰ میلادی جزو قلمرو دولت عثمانی در آمد و با سقوط امپراتوری عثمانی، در سال ۱۹۳۴ میلادی با انعقاد قراردادی با انگلستان به استقلال رسید. سابقاً حکومت یمن در دست امیری بود که او را امام یمن می‌خواندند و او شخصاً کشور را اداره می‌کرد ولی از سال ۱۹۶۲ میلادی برابر ۱۳۴۱ شمسی به جمهوری تبدیل شد.

 

 

 

 

تقسیمات کشوری

 

کشور یمن به ۲۰ استان و یک محدوده پایتختی بخش شده‌است:

 

 

اقتصاد

 

فراورده‌های عمده آن قهوه، دام، چوب‌های جنگلی، جو و گندم است.

 

 

 

فرهنگ

 

مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده‌اند. پس از اقامت ایرانیان در یمن قبل و بعد از اسلام مردانی بزرگی در علم و ادب از این ناحیه پرخاستند.

 

اینترنت در یمن

 

در یمن اینترنت رایگان است تعداد کاربران اینترنتی در یمن به بیش از صد هزار مشترک افزایش یافت. پایگاه اینترنتی الجزیره به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یمن نوشت: ثبت بیش از ۳۵ هزار مشترک در ماه گذشته به پایان رسید و با این میزان ، تعداد کاربران اینترنتی یمن به بیش از صد هزار مشترک رسید. این گزارش دلیل افزایش تعداد کاربران اینترنتی را در اختیار قرار دادن امکانات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور عنوان کرد. یمن مدتی است خدمات رایگان اینترنتی در اختیار مردم قرار داده‌است. آمارها نشان می‌دهد بیش از هزار و پانصد کافی نت در مناطق مختلف یمن فعال است. کارشناسان می‌گویند با وجود افزایش ماه گذشته کاربران اینترنتی ، یمن هنوز در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار عقب است و در بهترین حالت نمی‌توان انتظار داشت کاربران اینترنتی این کشور تا پایان سال جاری به ۲۰۰ هزار مشترک برسد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد